Síť přidružených škol UNESCO

Síť přidružených škol UNESCO vznikla v roce 1953 a dnes je jejím členem téměř deset tisíc vzdělávacích institucí – počínaje mateřskými školami a konče vysokými školami – po celém světě. Všechny tyto školy vedou své žáky a studenty ke čtyřem základním pilířům vzdělávání: učit se vědět, učit se konat, učit se být a učit se žít spolu.

Hlavním cílem projektu je „přispívat k rozvoji lepšího porozumění mezi dětmi a mladými lidmi celého světa a tím přispívat k pevnému a trvalému míru“.

Přidružené školy UNESCO se v rámci své činnosti zabývají čtyřmi prioritními oblastmi:

(1) světové problémy a úloha systému OSN,

(2) lidská práva, demokracie a tolerance,

(3) mezikulturní vzdělávání a světové dědictví,

(4) životní prostředí a udržitelný rozvoj.

V tomto kontextu zapojené školy využívají a rozvíjejí moderní pedagogické metody, spolupracují s ostatními školami a rozvíjejí u svých žáků a studentů znalosti, dovednosti a kompetence potřebné v dnešním světě.

Česká republika (tehdy ČSSR) se do celosvětového projektu Sítě přidružených škol UNESCO zapojila již v roce 1966 a v současnosti je jejím členem 54 základních, středních, středních odborných a vyšších odborných škol. Zástupci jednotlivých škol se pravidelně scházejí jednou ročně na celostátních setkáních (valné shromáždění), jejichž cílem je zejména výměna zkušeností a informací, plánování společných aktivit a stanovení priorit na další období.

Samotná aktivita jednotlivých škol je velmi různorodá. Věnují se nejen vlastním dlouhodobým víceoborovým projektům v rámci uvedených čtyř prioritních oblastí, ale pořádají také Týden škol UNESCO, který je zaměřený na společně vybrané téma.

Základním dokumentem České sítě přidružených škol UNESCO je Charta, která definuje cíle a aktivity sítě, stanovuje podmínky přijímání členů sítě, upravuje fungování základních orgánů (valné shromáždění, koordinační tým) a stanovuje také povinnosti člena sítě (přispívat k plnění cílů UNESCO, vést výuku na základě pilířů vzdělávání, využívat moderní pedagogické postupy, plnit víceoborový projekt, spolupracovat s domácími i zahraničními školami, pořádat Týden škol UNESCO na zadané téma, na konci školního roku vypracovat výroční zprávu, účastnit se valného shromáždění).

Valné shromáždění se koná jednou ročně a účastní se ho zástupci všech škol sdružených v České síti přidružených škol UNESCO. Valné shromáždění určuje směřování sítě pro příslušný školní rok a střednědobý výhled, slouží také k výměně zkušeností a informací mezi jednotlivými členy sítě. Valné shromáždění také rozhoduje o přijímání nových škol do sítě a volí členy Koordinačního týmu. Ve spolupráci se Sekretariátem České komise pro UNESCO určuje téma Týdne škol UNESCO.

Koordinační tým je složen z deseti zástupců škol, národního koordinátora a zástupce MŠMT. Zástupci škol jsou voleni během valného shromáždění na tři roky. Předseda Koordinačního týmu je zpravidla zástupcem České sítě přidružených škol UNESCO v České komisi pro UNESCO. Současné složení Koordinačního týmu je následující: Eva Šílová (ZŠ U Sýpek Kroměříž) – předsedkyně, Hana Pokorná (Pražské humanitní gymnázium) – místopředsedkyně a zástupkyně České sítě přidružených škol UNESCO v České komisi pro UNESCO), Lucie Albrechtová (Gymnázium Příbram), Vladan Chlumský (MŠ a ZŠ Jana Broskvy Brno 3), Hana Hančová (Gymnázium V. Nováka Jindřichův Hradec), Marie Hánová (ZŠ Chýnov), Miroslav Malušek (VOŠ a SŠ policejní MV v Praze 9), Karel Milička (SOŠ Luhačovice), Václav Pražák (Gymnázium Třeboň), Hana Štefková (ZŠ Zachar Kroměříž), Aleš Dvořák (MŠMT), Eva Anna Kafková (národní koordinátorka).

Dokumenty ke stažení:

volebni-rad-do-koordinacniho-tymu

jednaci-rad-koordinacniho-tymu-verze-platna-od-23-brezna-2017